over atletiekverenigingen die lopen organiseren

Het zijn moeilijke tijden voor een recreant (lees ook: trage)-loper zoals ik. Pas op, niet zomaar recreant-lopen, recreant-marathonloper zoals mijn loopmaat het zo goed verwoordt. Niet van de minste dus :-)

Enkele weken terug en nog dit weekend liepen mijn loopmaat en ik mee in een loopwedstrijd in het waasland, georganieerd door een atletiekclub. Tot zover, geen vuiltje aan de lucht. we trainen immers voor een marathon en we moeten dus wat wedstrijdritme krijgen.
Echter, en hier komt het addertje, je moet binnen een bepaalde tijd binnen zijn. Ook dat snap ik wel, je kan als organisator echt geen 5 uur een parcous vrijwaren op 16 km.
Maar 2u15 min is toch wel krap voor een recreant op 16 km. wij liepen er 1u43 op maar toch...

In de New York Marathon mag je 8 u lopen op de marathon. Dat is echt ruim, het is bijna stappen. Ik heb me op geen enkel moment zorgen gemaakt dat ik dat niet zou halen. Berlijn is 6,5u en ook daar denk ik: dik in in orde.
 Maar die kleine loopkes in het vlaamse land....

Dit weekend dus onze 2e loop, georganiseerd door dezelfde atletiekclub. We liepen 12 km als snelheidstest. Volgens het schema moesten we net iets minder dan 10 km per uur lopen. We kwamen nog net binnen de toegelaten tijd (1u13 op 12 km!!!) binnen. Een vriendelijk juryid wees ons er zelfs fijntjes op dat we net op tijd binnen waren... (waarvoor dank) Dat is wel 10 km/u he! Dat is niet niks voor een recreant zoals ik. En ik beweer echt niet dat ik snel loop, integendeel, dat weet iedereen nu wel al, maar dat is toch wel heel scherp voor een loopwedstrijd. Het is ook jammer voor andere recreant-lopers die het eens willen proberen in een wedstrijd. Mensen die pakweg 8 of 9km/u lopen en eens gezellig mee willen doen zijn meteen afgeschrikt. Soit, ik neem het op met de organisatie in een vriendelijke brief namens alle enthousiaste traaglopers in dit land. Want zeg nu zelf: als mensen de moed vinden om te beginnen lopen, is dat al een medaille waard. Elke loper, hoe snel of traag ook, verdient zijn supporters, zijn aanmoedigingen, zijn run of fame.




Reacties

  1. 10km is inderdaad een héél mooi wedstrijdtempo Tineke-well done! Maar aan die snelheid ga ik er toch vanuit dat je maar 1u12 liep ipv 2u12;-)? Ge moet er nu geen uur bijtellen hé, het is nu zo een goeie tijd ;-)! Doe zo voort! Groetjes van een marathondebutant (nog een treetje lager als "recreant").

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank evie om zo goed op te letten! Ik pas het meteen aan :-)

      Verwijderen
  2. 't was dat't opviel - ken zo naderhand wel een beetje de linken tussen de kms/u en tijd - "hobbymisvorming" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Groot gelijk Tineke: als recreant is deelnemen inderdaad belangrijker dan naast een medaille grijpen op de Spelen...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Surrender, overgave... een gave

Ze wandelt met haar dochter

Graag gedaan