Berlijn: voorbereidingsweek 1

Ik ben er weer aan begonnen, de voorbereiding van de marathon! Mijn 2e nog maar, ik moet het toegeven, ik ben nog maar een beginner...

En toch voelt het opnieuw als iets magisch. Het zijn de eerste stappen naar die marathon, die nog ver, en ook heel dichtbij ligt. Nog 9 weken en ik mag weer 42,195 km lopen in een mooie stad, met nog duizenden anderen. Ik zal niet de eerste zijn, en ook niet de laatste. Ik zal 1 van die marathonlopers zijn die proberen om over die finishlijn te gaan. Ik zal mezelf weer tegenkomen om dan hopelijk, ondanks alle pijn, toch door te lopen. Paula Ratcliffe (ik gebruik graag gezagsargumenten :-) zegt dat een marathon is zoals het leven zelf. Je hebt je ups en je downs. En het is de manier waarop je door je downs gaat die bepaalt of je over de streep gaat of niet.
Velen zeggen dat de marathon je leven verandert, dat je na de marathon niet meer dezelfde bent. En ik geef graag toe dat het waar is. Het is geen dramatische verandering, maar je voelt het in de kleine dingen, die allemaal samen, iets groot maken.

Ik heb de start van deze periode ingeluid met een laatste glaasje fendant in de zwitserse alpen. Hierna is het voor 10 weken even niets drinken. Het lijkt wel een soort van zuiveringsritueel, alsof ik ga vasten, maar dan vele leuker. Niet dat 1 glaasje kwaad zou kunnen maar voor mij is het makkelijker om gewoon niets te drinken. Wat betreft voeding heb ik mezelf voorgenomen om dit toch iets beter op te volgen. Niet dat ik me zorgen hoef te maken dat ik zou bijkomen, je loopt zodanig veel dat je al toeren moet uithalen om bij te komen, maar enkele kilootjes verliezen zou me geen kwaad doen. Zoals reeds eerder beschreven ben ik geen ranke, slanke loopster. Ik eet heel erg graag en graag ook veel. Tijd dus voor een plan om erop te letten. Zucht, als ik er al aan denk...

Mijn schema? voor beginners natuurlijk :-) Het komt uit het boek van steffny en is volgens mijn moeder een goed uitgangspunt. Het schema zelf is bedoeld om hem te lopen in 4u45, alhoewel ik schat dat ik net onder de 5u zou kunnen landen. Moet ik nog herhalen dat ik traag loop :-)

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Surrender, overgave... een gave

Vaseline: mijn beste vriend in tijden van...

the art of jogging - luisteren naar je hart