ramen kuisen



Afbeeldingsresultaat voor ruiten wassen








Lentevakantie, lentekriebels, je kent het wel, zo'n tijd waarin je alles wil proper krijgen. Tuin in orde voor de vele komende BBQ's met vrienden en familie, ramen kuisen, kamers uitmesten, het hele huis ondersteboven keren zodat ik me weer opgeruimd en netjes zou voelen.
Zodat ik ook alles op een rijtje zou hebben. Want ja, o ja, wat verlang ik ernaar. Een huis dat eindelijk bijna het mijne is (nog heeeeel even geduld Tineke), dat helemaal aan de kant is, met spullen die eindelijk worden opgeruimd, open kamers en een veilige thuis voor mezelf en de kinderen.
En liefde, heel veel liefde om te kunnen en mogen delen.


Mooie cliché's, wijsheden en talrijke tv-programma's zeggen het wel vaker: als je rust hebt in je huis, dan heb je rust in je hoofd. En mijn hoofd en hart waren onrustig, al zovele jaren. En ik dacht waarschijnlijk dat ik met het opruimen van mijn huis ook mijn  innerlijke zelf zou kunnen verlichten.
Little did I know...


Ja, ik heb uiteindelijk kamers gekuist, maar niet degene die ik verwacht had te zullen kuisen.  Ik heb alle kamers van mijn hart opengelegd en eindelijk, eindelijk, eindelijk, na zovele jaren een grote schoonmaak gehouden. Een deftige, hartbrekende en hartverwarmende schoonmaak. Ik heb het nagekeken, dat hart van me. Het is gebroken geweest, maar het heeft eveneens pijn bezorgd aan anderen. Ik heb het schoongemaakt, met de hulp van liefdevolle vrienden, oude en nieuwe. Ik heb een weg ingeslagen die ik niet meer zal verlaten. Een weg van eerlijkheid met mezelf en de ander. Een weg van mildheid voor mezelf en de ander. En niet toevallig stond mijn spiegel nu . Come what may...


Mijn huis is nog steeds niet schoongemaakt. En de tuin is een wildernis aan het worden. En ik ben, moet ik nu eerlijk bekennen, een behoorlijk luie kuiser en opruimer. Als ik even grondig met mijn huis was geweest als met mijn hart, lag het hier spic en span. Maar ik probeer mild te zijn tegenover mijn luie kuiskant en zal haar af en toe aanmanen om toch maar eens te stofzuigen...


De BBQ's en thaise etentjes zullen doorgaan in een minder proper huis.
Maar ik geef er de voorkeur aan dat de ramen naar mijn hart doorzichtig zijn.











Reacties

  1. Prachtig Tineke!!
    Wat klink je heerlijk opgewekt en sterk.
    Bedankt voor de doorkijk langs je heldere ramen.
    Ik voel mij weer helemaal klaar om door te gaan.
    Geniet van je weekend XXX

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Surrender, overgave... een gave

Ze wandelt met haar dochter

Pedagogisch onverantwoord